Pengurusan Pembelajaran di Sekolah

 PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN


ISI KANDUNGAN :

Keperluan Perancangan PdP
  • Objektif Pengajaran
  • Buku Rekod Mengajar
  • Komponen PdP 
  • Sumber-Sumber PdP
  • Pengurusan Kelas
  • Persediaan Sebelum Mengajar
  • Penyeliaan Pengajaran Teori
  • Pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran
  • Penyeliaan Pengajaran Amal
Kajian di Sekolah
  • Kajian Kes Pengurusan Pendidikan
  • Contoh kajian
Program Perantis Guru 1&2
  • Objektif PPG 1&2
  • Bidang Tumpuan Tugasan PPG
  • Peranan & Tanggungjawab Guru Pelatih
  • Garis Panduan, Peranan dan Tanggungjawab Pihak Sekolah
  • Peranan dan Tanggungjawab Guru Pendamping
  • Peranan dan Pensyarah Bimbingan Tanggungjawab
  • Kehadiran Dalam PPG
  • Aspek Yang Difokuskan Semasa Menjalani PPG
Kesimpulan


KEPERLUAN PERANCANGAN PDP

Perancangan perlu dilakukan untuk :
  • Memenuhi masa yang diperuntukkan

  • Menepati kehendak objektif/matlamat 

  • Menarik perhatian dan tidak membosankan

  • Berkesan sepanjang waktu pengajaran

Ojektif Pengajaran




Buku Rekod Mengajar

Buku himpunan pelan tindakan guru sebelum mengajar. Berdasarkan SPI Bil 3/1999. Buku rekod mengajar wajib mengandungi dua perkara penting.

  1. Rancangan pelajara tahunan
  2. Rancangan berdasarkan takwim minggu persekolahan.
Isi ringkas rancangan pengajaran adalah berdasarkan sukatan kebangsaan



Komponen PdP

Elemen-elemen yang perlu diambil kira dalam merekabetuk pengajaran ialah:
  1. Objektif pengajaran
  2. Strategi pengajaran
  3. Bahan bantu pengajaran
  4. Maklum balas pelajar
  5. Penilaian
Sumber-sumber PdP

Sumber ialah bahan yang digunakan semasa proses PdP agar membantu menghidupkan suasana pembelajaran

Antara sumber rujukan yang boleh digunakan :
  1. Buku teks
  2. Buku rujukan 
  3. Buku latihan
  4. Lampiran nota
  5. Alat audio visual
  6. Komputer/ TV
  7. Peta/Gambar rajah

Pengurusan Kelas

  • Menguruskan rutin kelas

  • Menyedia, mentafsir dan menyimpan rekod pelajar

  • Menyedia dan melaksanakan rutin kelas

  • Mengutip yuran

  • Memastikan maklumat dalam kelas dikemaskini

  • Menjalankan tugas-tugas lain

  • Mengurus dan memastikan pelajar memahami dan mematuhi peraturan kelas

  • Mengurus keadaan fizikal kelas supaya sesuai untuk proses PdP


Persediaan sebelum mengajar

  1. Penulisan persediaan mengajar
  2. Persediaan bahan pengajaran 
  3. Persediaan ruang pengajaran
  4. persediaan ilmu pengajaran dan isi pelajaran diajar
  5. Persediaan peralatan pengajaran
  6. Persediaan kemahiran dalam pengajaran

Penyeliaan Pengajaran Teori



Pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran



Penyeliaan Pengajaran amali

  • Pengenalan
  • Tunjukcara oleh guru
  • Agihan kerja pelajar
  • Penyeliaan aktiviti amali
  • Penilaian/refleksi aktiviti amali
  • Pembersihan makmal
  • Penutup
Kajian di Sekolah

Definisi :

Bartlett (2001) berpendapat kajian bermaksud pengumpulan data yang sistematik, pembentangan dan juga analisis data. Kajian digunakan untuk mengumpul maklumat yang kita gunakan seharian dalam erti kata sistematik untuk memajukan teori atau menyelesaikan masalah.

 

Kajian kes Pengurusan Pendidikan

Rasional:

Kajian kes bertujuan untuk melatih lebih ramai pegawai termasuk jurulatih dan pendidik di Kementerian Pelajaran untuk mengeluarkan kajian kes yang berkualiti. Kes-kes ini dapat digunakan dalam usaha untuk meningkatkan pembelajaran dan pengajaran selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK). 


Contoh Kajian



Program Perantis Guru 1&2

KONSEP :
  • Bertujuan memberi peluang kepada guru pelatih memahami situasi di sekolah
  • Terbentuk berasaskan pendekatan perkembangan selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK).
  • Pendedahan awal

Objektif 

  • Menyesuaikan diri
  • Meninjau persekitaran
  • Mengumpul maklumat tentang pengurusan kurikulum dan prasarana
  • Membuat pemerhatian aplikasi teori PdP dalam bilik darjah.
  • Merekod pengalaman melalui folio
  • Memupuk budaya pemikiran kreatif dan reflektif terhadap dunia pendidikan
Bidang Tumpuan Tugasan PPG
  • Pengurusan
  • Prasarana
  • Kurikulum/Program bimbingan dan kaunseling 
  • Ko-kurikulum
Peranan & Tanggungjawab Guru Pelatih

  • Hadir taklimat
  • Lapor diri dan bina hubungan baik dengan pihak sekolah
  • Mengamalkan etika
  • Membantu guru dalam kokurikulum 
  • Mengumpul maklum balas
  • Menyediakan folio PPG
  • Menyerahkan borang  rumusan serta folio kepada pensyarah
  • Perbelanjaan tanggungjawab sendiri
  • PPG 2 guru pelatih diminta mengajar dan sediakan PdP
Garisan panduan, Peranan dan Tanggungjawab Pihak Sekolah

  • Bekerjasama dengan pihak universiti/ UPSI
  • Melantik guru yang berpengalaman sebagai guru pendamping 
  • Membantu guru pelatih menyesuaikan diri
  • Membantu mengumpul maklumat sekolah 
  • Beri peluang membuat pemerhatian semasa PdP guru berpengalaman berlangsung
  • Awasi disiplin dan kehadiran guru pelatih
  • Melapor sebarang kes mengenai guru pelatih dari masa ke semasa
  • Menyerahkan borang rumusan kehadiran dan dokumen lain
Peranan dan Tanggungjawab Guru Pendamping.

  • Membimbing guru pelatih ke arah perkembangan sahsiah pendidikan
  • Memaklumkan  kepada pengetua mengenai kemajuan guru pelatih dari mas ke semasa
  • Menjalankan sekurang-kurangnya sekali perbincangan
Peranan dan Pensyarah Bimbingan Tanggungjawab

  • Menjelaskan konsep, objektif dan tugasan PPG 
  • Menyemak folio seta dokumen laim yang berkaitan
  • Menggunakan maklumat dan catatan pengalaman guru pelatih dalam folio untuk perbincangan
  • Membuat rumusan 
  • Membuat lawatan jika perlu
  • Menyimpan rekod penilaian PPG
Kehadiran Dalam PPG

  • Kehadiran adalah wajib 100% kecuali cuti sakit yang ada pengesahan atau cuti mengejut yang mengakibatkan keluarga.
  • Sekirannya guru pelatih tidak memenuhi 100%, guru pelatih harus menghabiskan tempoh PPG sebelum Latihan Mengajar (LM).
  • Guru pelatih mengajar yang mempunyai masalah kesihatan disarankan supaya menangguhkan PPG. Risiko adalah tanggungjawab sendiri.
Aspek Yang Difokuskan Semasa Menjalani PPG.

  • Interaksi dan komunikasi
  • Penglibatan dalam aktiviti sebagai guru pembantu 
  • Pengurusan bilik darjah 
  • Perancangan dan pengajaran
  • Amalan refleksi 
  • Sikap dan sahsiah
KESIMPULAN

Kesimpulannya, pengurusan alam pembelajaran ini perlu dititil beratkan oleh para guru supaya minat para pelajar dapat dipupuk dengan mudah. Selain itu, segala pemindahan maklumat akan berjalan lancar sekaligus meningkatkan pencapaian para pelajar.



Comments